mandag, april 14, 2014

Norsk sweater


 Min mand ønskede sig en sweater - den skulle være varm, i norsk mønster, uden ribkanter 
...  og så måtte den ikke være poset og måtte ikke være lang.
Med udgangspunkt i "Herresweater" fra Arne og Carlos bog: "Strikk fra Setesdal" har jeg så fået lavet en sweater, der heldigvis er faldet i mandens smag.


Jeg har erstattet ribkanterne med en ombukket kant.


Mønsteret øverst på sweateren er lavet noget bredere end på originalen.


Jeg har valgt et andet garn end i opskriften, så jeg har måtte justere maskeantallet temmelig meget.
Denne sweater er strikket på pinde 3,5 med en strikkefasthed på 20 masker pr. 10 cm.


Garn: 
Den lyse er Blackhill Højlandsuld - farve: Havregrød.
Den mørke er også et uldgarn fra Garnudsalg.dk, men det findes ikke på deres hjemmeside. Farven er grå og ligger lige imellem de grå farver skifer og antrecit i Blackhill Højlandsuld.


Granforbrug: 483 gram - strikket med dobbelt tråd.

5 kommentarer:

  1. Hej Dorthe

    Det er en flot sweater, du har komponeret der. Den kan både du og manden være stolte af.

    Mvh
    Vibeke Larsen

    SvarSlet
  2. Virkelig flot arbejde og dejligt med en tilfreds modtager.

    SvarSlet
  3. Den er bare blevet så flot.
    Farverne er super gode sammen.
    mvh, May-Britt

    SvarSlet
  4. Kan man finde opskriften på nettet?
    Er garnet hårdt?
    - Super flot arbejde Dorthe!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes ikke garnet er hårdt - det bliver blødere efter vask. Jeg kender ikke til et sted på nettet, hvor opskriften er tilgængelig. Måske du kan finde Arne og Carlos bog på biblioteket ?

      Slet